tiistai 15. huhtikuuta 2014

Uusi luku elämässäni odottaa!

Yliopisto- ja ammattikorkeakouluhaku päättyi päivää ennen koneen laskeutumista Suomen maahan. Joten jouduin tekemään hakemukseni ennen matkalle lähtöä. Tämä valinta oli todella vaikea, koska en vieläkään tiedä mitä tahtoisin tehdä tulevaisuudessa. Haaveitahan on, mutta todennäköisyys niiden toteutumisesta ei ole niin suuri. Mutta haaveiden perässä tässä kuitenkin hiemen mennään.

Haaveilen siis toimittajan urasta, mutta tahtoisin suunnata kirjoittamisen sisustuslinjalle, tai jotain vastaavaa. Selailin toimittaja ja journalismi koulutuksia, mutta kaikki vaikutti olevan erikoistunut enemmän tai vähemmän johonkin poilitiikkaan, talouteen, yhteiskuntaan jne. Joten jatkoin ihmeellisen internetin selailua ja päädyin suomenkielen opintoihin. Koska meidän kielemme kiinnostaa minua ja koulutuksen jälkeen opiskelijoita on ryhtynyt myös toimittajiksi, päätin, että miksi ei. Lähetin hakemukseni neljään yliopistoon, mutta aijon osallistua ainoastaan kolmeen pääsykokeeseen.

Ensimmäisenä listallani on ÅA, eli Åbo Akademi, se on suunnattu juuri suomenruotsalaisille opiskelijoille, jotka haluavat opiskella suomenkieltä ja siellä otetaan huomioon, että puhumme myös ruotsia. Suurin osa ystävistäni suuntaa myös tänne, joten tämä olisi paras kolmesta vaihtoehdoistani.

Toisena ja kolmantena minulla olisi Helsingin yliopisto sekä Turun yliopisto. Kummatkin ovat aivan suomenkielisiä, joten se olisi minulle hieman uutta. Jos Turun yliopistoon pääsen, voin kuitenkin ottaa kursseja myös Åbo Akademista, koska heillä on sellainen sopimus keskenään ( ja muiden koulujen kanssa Turussa ).

Olen jo lainannut kaikki pääsykoekirjat, ainoastaan kaksi puuttuu, koska nähtävästi joku muukin tarvitsee niitä. Yksi olisi noudettavissa jo, mutta odottelen, että viimeinenkin tulisi takaisin kirjastoon. Lukemista on ainakin 1000 sivua, joten täytyisi aloittaa lukeminen oikein kunnolla, jotta kokeista selvisi jotenkin.



Tahtoisin vielä tämän jälkeen päästä kouluttautumaan esim. entisöitsijäksi tai jotain vastaavaa. Aikuislinja olisi varmaan hyvä seuraavan neljän viiden vuoden koulutuksen jälkeen ( jos pääsen sisälle ).

Pakko myöntää, että olen todella epävarma vielä tämän suhteen, mutta sinne yritetään ja sitten katsotaan miten käy. Ja jos onnistaa ja pääsen sisälle, saan katsoa uudestaan kuinka viihdyn ja jos tämä oli se oikea, muuten voin taas seuraavana vuonna hakea uudestaan muualle. En jaksa ottaa tätä niin vakavasti enää, olen stressaillut tämän kanssa jo niin kauan, että nyt olen päättänyt ottaa hieman iisimmin ja vain katsoa miltä sitten tuntuu. Ja jos en pääse sisään, ei siinä mitään, vuosi töitä ja uudestaan.

Toivottakaa minulle onnea lukemisen suhteen, tuntuu, että olen jo lukenut tarpeeksi kirjoitusten takia :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti